feedburner
Dapatkan Artikel Terkini:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Antara Ibadah & Adat

Labels: ,



Assalamualaikum semua..

Kali ini, saya ingin bersama-sama berkongsi pandangan mengenai ibadat dan adat. Kedua-dua perkara ini sangat berbeza. Saya sering keliru dengan pandangan dan anggapan orang ramai ataupun masyarakat umum yang lebih mengenali sesuatu ibadat sebagai sesuatu adat, ataupun menjadi kebiasaan.

Kita ambil contoh yang terdekat, mengenai sambutan hari raya aidilfitri. Hampir semua umat islam di malaysia dan di serata dunia menyambut hari raya dengan penuh meriah. Dengan tidak lekang kita daripada mendengar pelbagai lagu raya, dengan diwajibkan berpuasa selama sebulan pada bulan ramadhan, dan solat tarawikh pada setiap malam.

Perkara yang tidak ketinggalan antaranya bazar ramadhan. Di sini, bukanlah saya ingin mengatakan tidak bagus, tetapi, berbalik kepada niat asal kita, adakah kita berpuasa kerana Allah Taala, ataupun kerana menjadi kebiasaan dan akan menjadi pelik dan janggal jika kita seorang tidak melakukan perkara yang dilakukan umat islam pada bulan ramadhan.

Kita semua perlu memperbetulkan kembali niat kita, kerana ramai antara kita sudah terpesong dari menyambut bulan ramadhan dan syawal. Jika hanya mulut membaca niat berpuasa kerana Allah Taala, tetapi di hati tidak, apa gunanya.

Jika kita lihat pula dalam Al-Quran, hari raya aidilfitri tidak disebut dalam mana-mana ayat Al-Quran, tetapi hari raya aidiladha disebut. Persoalannya, mengapa sambutan aidiladha yang sepatutnya lebih meriah daripada aidilfitri tidak berlaku?

Jika sambutan hari raya aidilfitri diraikan lebih kepada adat atau kemestian, betulkah niat kita? Sepatutnya kita merayakan bulan syawal sebagai bulan kemenangan kerana berjaya menahan diri daripada melakukan perkara yang tidak sepatutnya, termasuk menahan hawa nafsu, serta lapar dan dahaga.

Kita kena perbetulkan bahawa sambutan hari raya aidilfitri bukanlah merupakan sejenis adat, di mana kita wajib melakukan pelbagai persiapan untuk memeriahkannya, tetapi mewajibkan atas diri kita kerana Allah Taala.

Perkara yang berlaku bukan sahaja pada hari raya aidilfitri, tetapi pada hari-hari lain juga. Pokoknya, perbetulkan niat kita, dan jangan mengikut kemestian semata-mata, tetapi harus diingatkan kepada diri masing-masing bahawa kita melakukan kerana Allah Taala.

Sempena dengan 10 Zulhijjah tidak lama lagi, saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA kepada semua umat islam, khususnya pembaca dan ingatlah, ibadah yang kita lakukan bukanlah meruakan suatu adat yang mesti diikut, tetapi ia merupakan perintah agama yang wajib dilaksanakan. Ambilla iktibar daripada penulisan ini.

Yang baik itu datangnya daripada Allah, yang buruk itu datangnya daripada saya sendiri..

Wassalam.




0 comments:

Post a Comment