feedburner
Dapatkan Artikel Terkini:

Delivered by FeedBurner

feedburner count

Perkara Yang Perlu Buat Selepas Banjir

Labels:



Pastikan kita berhati-hati apabila berada di kawasan banjir kerana peralatan atau kabel elektrik yang tenggelam berpotensi mendatangkan bahaya. Ia boleh mengalirkan arus elektrik di kawasan persekitarannya di mana ia bolehmembawa kepada kehilangan nyawa selain daripada kehilanganharta benda.

Setelah banjir surut, periksalah semua peralatan elektrik dan pendawaian yang terdapat di dalam rumah. Pemeriksaan ini hendaklah dilakukan oleh orang kompeten atau kontraktor
elektrik yang berdaftar dengan SuruhanJaya Tenaga.

Berikut adalah antara maklumat yang boleh membantu anda bagi menyelamatkan diri dari mengalami kemalangan disebabkan oleh arus elektrik akibat banjir.

1) Elakkan daripada memijak kawasan yang berair, jika terdapat talian elektrik terjatuh ke dalam kawasan tersebut. Ia boleh menyebabkan kejutan elektrik berlaku jika talian tersebut bertenaga.

2) Pastikan pendawaian rumah diperiksa oleh orang kompeten atau kontraktor elektrik yang berdaftar dengan
Suruhanjaya Tenaga sebelum bekalan dihidupkan.

3) Pastikan Peranti Arus Baki (PAB atau ELCB) berfungsi dengan baik supaya dapat bertindak sebagai perlindungan jika berlakunya arus bocor ke bumi dan mengelakkan terkena
kejutan elektrik. PAB mudah alih juga boleh digunakan.

4) Pastikan juga fius atau pemutus litar dibersihkan dari kekotoran dan diganti dengan yang baru jika perlu.

5) Pastikan soket alir keluar yang telah ditenggelami air dalam keadaan kering, bersih dari sampah dan selamat digunakan sebelum bekalan elektrik disambung semula.

6) Air boleh merosakkan komponen didalam kelengkapan elektrik tersebut. Kelengkapan yang basah juga boleh mendatangkan bahaya kejutan elektrik atau boleh menyebabkan kebakaran.
Oleh yang demikian, pastikan semua kelengkapan elektrik yang terendam di dalam air diperiksa dan adalah kering sebelum menggunakannya. Elakkan menggunakan kelengkapan
elektrik yang diragui keselamatannya.

7) Jika menggunakan janakuasa elektrik mudah alih, pastikan ianya dipasang oleh orang yang bertauliah.




0 comments:

Post a Comment